Бізнес проекти


Назва проекту: «Програма розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу»

Назва  проекту
Територія, на яку проект матиме вплив
Програма розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу
3.1. Оптимізація спеціалізації сільського господарства з метою підвищення ефективності аграрного сектора та раціонального використання земельних ресурсів
Сільські території  Дніпропетровської області
3.2. Відновлення регіонального аграрного виробництва на сучасному рівні та всебічне сприяння розвитку підприємств, зосереджених на виробництві тваринницької продукції
Сільські території  Дніпропетровської області
3.3. Підтримка технічного переоснащення малих, середніх агровиробників та їх об’єднань, що працюють на території Дніпропетровської області
Дніпропетровськаобласть
3.4. Підтримка розвитку виробництва екологічно чистих продуктів харчування та органічного землеробства в Дніпропетровської області
Дніпропетровська область

Програма розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу.
Деградація громадського сектора сільського господарства, економічна криза 90-х років ХХ ст., дія ринкових чинників зумовили деформацію оптимальних зон вирощування різних сільськогосподарських культур, посилили структурні диспропорції у розвитку головних сфер сільського господарства. Держава фактично самоусунулася від контролю за дотриманням сівозмін та раціонального використання земельних ресурсів. Визначення оптимальної виробничої спеціалізації для кожного із районів області, яка ґрунтується на врахуванні місцевих агрокліматичних, земельних і трудових ресурсів, сприятиме підвищенню ефективності аграрного виробництва, розширенню сфери зайнятості сільського населення, збільшенню доходів місцевих громад.
Для подальшого розвитку аграрного сектору та його розширеного відтворення сільгосппідприємствам необхідно головну увагу зосередити саме на стратегічному управлінні, і в першу чергу – розвитку галузі тваринництва.
Ще один перспективний напрямок - органічне виробництво, яке  є досить актуальним на сьогодні через низку явних екологічних, економічних та соціальних переваг, що притаманні цій сфері діяльності. Інтенсифікація сільського господарства, яка останнім часом відбувається в усьому світі, має негативний вплив не лише на навколишнє середовище, але і виснажує природні ресурси, без яких ведення агровиробництва неможливе.
Органічне сільське господарство має високий потенціал для забезпечення життєдіяльності сільського населення і пожвавлення роботи дрібних фермерських господарств. Разом зі зростанням органічного сектора зростатиме і працевлаштування місцевого населення, оскільки органічне землеробство менш механізоване і потребує, як правило, більше ручної праці. Як результат, органічне виробництво може стати ефективним інструментом збереження традиційних знань ведення господарства у кожному регіоні, а також зменшення міграції сільського населення до мегаполісів.
Програма розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу включає 4 проекти, що спрямовані на:
·  визначення оптимальної для кожного із районів спеціалізації сільського господарства та найбільш доцільних видів аграрного виробництва;
·  покращення продуктивності та конкурентоспроможності продукції тваринництва;
·  створення системи раціонального землекористування, яка убезпечить від деградації  земельні ресурси;
·  удосконалення організаційно-технологічних аспектів виробництва з урахуванням сучасних підходів щодо зменшення витрат сукупної енергії та ресурсів у процесі виробництва продукції, використання нових сортів рослин та порід тварин;
·  підвищення рівня технічного оснащення сільськогосподарських виробників та харчопереробних підприємств;
·  забезпечення високоякісною сировиною переробної промисловості області;
·  зменшення собівартості продукції за рахунок введення у виробництво нової високопродуктивної техніки, впровадження нових технологій;
·  сприяння розвитку екологічного та органічного виробництва;
·  забезпечення населення продуктами харчування, що безпечні для здоров’я;
·  зростання зайнятості сільських мешканців і розширення ринку праці у сільській місцевості.


Часові рамки і засоби реалізації

Програма розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу з 4 відповідних проектів. Програма реалізовуватиметься протягом 2019-2021 років. Упровадження проектів цієї програми можливе за рахунок:

·        державного бюджету, у т.ч. фонду регіонального розвитку;
·        коштів галузевих (міжгалузевих) державних цільових програм та бюджетних програм центральних органів виконавчої влади, що спрямовуються на розвиток відповідної сфери в регіонах;
·        субвенцій, інших трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;
·        коштів місцевих бюджетів;
·        коштів міжнародної технічної допомоги, міжнародних фінансових організацій;
·        коштів інвесторів, власних коштів підприємств.

Очікувані результати та показники досягнення цілей
Успішна реалізація проектів «Програми розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу.» сприятиме досягненню наступних результатів:
·  розбудова інфраструктури сіл, покращення благоустрою та екологічного стану сільської місцевості;
·  зростання рівня зайнятості сільського населення, розширення сфери докладання праці на селі, створення нових робочих місць;
·  підвищення якості трудових ресурсів сільських територій;
·  підвищення рівня доходів сільського населення;
·  якісне надання сільськогосподарських послуг особистим селянським господарствам;
·  збільшення кількості особистих селянських господарств, ферм сімейного типу та їх доходів ;
·  додаткові надходження до місцевих бюджетів від підприємницької діяльності населення.

Індикатори:
·        обсяг та темп валової продукції сільського господарства;
·        структура сільгоспвиробництва (рослинництво, тваринництво);
·        обсяг валової продукції сільського господарства на  1 особу;
·        ефективність сільгоспвиробництва на 1 гектар;
·        загальний коефіцієнт вибуття сільського населення (на 1 тис. наявного сільського населення);
·        доходи населення у сільській місцевості.












Орієнтовний фінансовий план
Назва  проекту
Вартість , тис. грн.
2019 рік
2020 рік
2021 рік
всього
1
Оптимізація спеціалізації сільського господарства з метою підвищення ефективності аграрного сектора та раціонального використання земельних ресурсів
-
200,0
200,0
400,0
2.
Відновлення регіонального аграрного виробництва на сучасному рівні та всебічне сприяння розвитку підприємств, зосереджених на виробництві тваринницької продукції
-
150,0
150,0
300,0
3.
Підтримка технічного переоснащення малих, середніх агровиробників та їх об’єднань, що працюють на території Дніпропетровської області
5000,0
5000,0
5000,0
15000,0
4.
Підтримка розвитку виробництва екологічно чистих продуктів харчування та органічного землеробства в Дніпропетровської області
560,0
510,0
550,0
1620,0

Всього
5560,0
5860
5890
17320

Припущення та ризики

Можливості реалізації зазначеної Програми є ускладненими, оскільки ще належить створити таку важливу регіональну інституцію, як Агенція регіонального розвитку, залученню додаткових коштів та проведенню лобістської діяльності. Наявність коштів та новітніх технологій у формі управлінського потенціалу проектами та конкретних технічних навичок є важливими загальними припущеннями для успішної реалізації «Програми розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу.». До реалізації Програми повинні бути залучені ряд інституцій і приватних суб’єктів (програми міжнародної технічної допомоги, державні установи, приватні інвестори) зі своїми новітніми інноваційними технологіями та джерелами фінансування. Для успішності реалізації Програми важливими є ресурси, що виділяються у рамках державних програм, які реалізовуються через Міністерство аграрної політики і продовольства України.
Значна кількість проектів зазначеної Програми може бути більш ефективною у поєднанні з відповідними її заходами у сфері розвитку економіки, туристичного потенціалу та підвищення якості життя населення. Надання додаткових можливостей для збільшення доходів домогосподарств має підтримуватись здійсненням програм у сфері розвитку внутрішнього туризму, економічного розвитку сільських районів області. Промислова переробка сільськогосподарської продукції, виробництво продуктів харчування, а в кінцевому підсумку їх реалізація має важливе значення для сільськогосподарської діяльності, а також зростання рівня зайнятості та доходів сільського населення.
Підвищення спроможності місцевого населення та установ і їх готовність взяти участь та надати підтримку в реалізації Програми є наступним важливим припущенням, що допомагає максимально використати сільськогосподарський, туристичний, підприємницький потенціал сільських і приміських територій області. Участь фермерів, сільськогосподарських підприємств та інших суб’єктів розвитку села є особливо важливою для успіху ініціатив зі створення таких мереж як сільськогосподарські кооперативи.

Основні ризики в реалізації Програми:
·        нехтування розвитком сільських територій на користь міст – низький рівень інвестицій, старіння населення, демографічний спад, міграція;
·        нездатність встановити і використовувати зв’язки між селом та містом;
·        нераціональне використання природних ресурсів в аграрному секторі;
·        нездатність усунути існуючі недоліки, такі як структурні дисбаланси, застарілі технології;
·        недотримання сучасних технологій та невідповідність міжнародним стандартам у галузі сільського господарства;
·        небажання інвестувати в агропромисловий сектор;
·        ігнорування обґрунтованих сівозмін;
·        неможливість встановлення необхідних партнерських відносин та отримання критичної маси зацікавлених сторін у селах, готових підтримати реалізацію конкретних проектів та програми в цілому;
·        відсутність управлінської спроможності місцевих громад в реалізації проектів та успіхів у мобілізації необхідних ресурсів (коштів);
·        невчасне вирішення соціальних, освітніх, інфраструктурних, екологічних та інших проблем сільського населення.

Рекомендації

Успіх реалізації та сталості результатів кожного проекту базується на розумному врахуванні державних (регіональних) і приватних інтересів. Тому, де це можливо, необхідне поєднання державного і приватного фінансування на додаток до коштів, що надходять від місцевих бюджетів та проектів і програм міжнародної технічної допомоги. Для створення критичної маси зацікавлених сторін, що беруть участь та підтримують реалізацію проектів, необхідною є участь фермерів, інвесторів, місцевих, районних та обласних органів влади, інститутів, навчальних закладів, кооперативів фермерів, громадських організацій.
Участь проектів міжнародної технічної допомоги (зокрема, Європейського Союзу) має важливе значення для надання фінансових ресурсів та технічної допомоги, забезпечення управлінського потенціалу і технічних навичок для реалізації Програми.
Досвід інших регіонів та країн може прискорити реалізацію проектів і сприяти отриманню максимальної віддачі. Є кілька типових проектів, що, як правило, реалізуються в інших регіонах, та мають позитивні результати, наприклад, схеми мікрокредитування, створення сільськогосподарських кооперативів, Агенції регіонального розвитку.

Основні суб’єкти реалізації програми

Суб’єкти
Участь у впровадженні
Участь у фінансуванні
Участь у моніторингу і оцінці
Обласна, районні адміністрації та органи місцевого самоврядування
В якості партнерів здійснення проектних ідей або бенефіціарів їх результатів
Спільне фінансування реалізації проектних ідей
Безпосередньо для проектних ідей зі спільним фінансуванням
Державні міністерства, відомства, установи
В якості партнерів здійснення проектів для відповідних галузей
Спільне фінансування проектних ідей, в яких вони конкретно зацікавлені
Безпосередньо для проектних ідей зі спільним фінансуванням
Проекти та програми міжнародної технічної допомоги
Надання (міжнародної) технічної допомоги (за потребою)
Спільне фінансування більшості проектних ідей
Безпосередньо для проектних ідей зі спільним фінансуванням
Приватні інвестори і підприємства
Учасники в проектах з приватним компонентом в якості бенефіціарів або партнерів реалізації проектних ідей
Фінансовий внесок в проектні ідеї з приватним компонентом
Безпосередньо для проектних ідей зі спільним фінансуванням
Обласні, районні і місцеві зацікавлені сторони
В якості партнерів або бенефіціарів проектних ідей, в яких вони безпосередньо зацікавлені
Спільне фінансування здійснення проектних ідей, від яких вони мають безпосередню вигоду
Надання інформації для моніторингу й наступної діяльності
Спеціалізовані НУО, асоціації та установи
Управління проектами у сферах, де вони можуть продемонструвати відповідні знання / рекомендації
Головним чином у зв’язку з заходами зі збору коштів
Підготовка звітів і ввідних ресурсів для моніторингу відповідних проектних ідей
Університети, інститути, освітні заклади
Забезпечення практичних знань (ноу-хау), технічної допомоги
Спільне фінансування проектних ідей, в яких вони зацікавлені
Фахові знання, дані і статистичні звіти для моніторингу у відповідних сферах
Агенція регіонального розвитку
Запуск проектів (розробка описів проектів, організація запрошення до торгів, лобіювання, нагляд)
Ключова дійова особа у зборі коштів для реалізації Стратегії
Моніторинг реалізації проектних ідей


Проектні картки Програми розвитку високопродуктивного агропромислового комплексу.

Номер і назва завдання:
1. Раціоналізація структури сільськогосподарського виробництва з метою зростання його доданої вартості
Назва проекту:
1. Оптимізація спеціалізації сільського господарства з метою підвищення ефективності аграрного сектора та раціонального використання земельних ресурсів
Цілі проекту:
Оптимізувати структуру сільського господарства районів області з урахуванням особливостей їх агрокліматичних і ґрунтових ресурсів; визначити найбільш доцільні галузі і види діяльності для розвитку у різних типах сільських районів; забезпечити дотримання норм чинного законодавства щодо використання та збереження земельних ресурсів

Територія, на яку проект матиме вплив:
Сільські території Дніпропетровської області
Орієнтовна кількість отримувачів вигод:
Сільське населення Дніпропетровської області (близько 450 тис. осіб)
Стислий опис проекту:
Деградація громадського сектора сільського господарства, економічна криза 90-х років ХХ ст., дія ринкових чинників зумовили деформацію оптимальних зон вирощування різних сільськогосподарських культур, посилили структурні диспропорції у розвитку головних сфер сільського господарства. Держава фактично самоусунулася від контролю за дотриманням сівозмін та раціонального використання земельних ресурсів. Визначення оптимальної виробничої спеціалізації для кожного із районів області, яка ґрунтується на врахуванні місцевих агрокліматичних, земельних і трудових ресурсів, сприятиме підвищенню ефективності аграрного виробництва, розширенню сфери зайнятості сільського населення, збільшенню доходів місцевих громад.
Очікувані результати:
·           Оптимальна виробнича спеціалізація сільського господарства для кожного із районів області.
·           Додатковий економічний ефект за рахунок зростання продуктивності сільськогосподарського виробництва.
·           Система раціонального землекористування, яка убезпечить від деградації  земельні ресурси.
·           Зростання зайнятості сільських мешканців і розширення ринку праці у сільській місцевості.
Ключові заходи проекту:
·           Аналіз існуючої структури сільського господарства у розрізі адміністративних районів.
·           Оцінка структури посівних площ і форм землекористування на предмет їх відповідності місцевим агрокліматичним і ґрунтовим ресурсам.
·           Аналіз існуючих сівозмін у розрізі колективних господарств для їх оптимізації. 
·           Визначення оптимальної для кожного із районів спеціалізації сільського господарства та найбільш доцільних видів аграрного виробництва.
·           Розробка пропозицій щодо диверсифікації сільської економіки за рахунок розвитку позааграрних видів діяльності та переробних підприємств.
Період здійснення:
2019 – 2021 роки
Орієнтовна вартість проекту, тис. грн:
2019
2020
2021
Разом
-
200,0
200,0
400,0
Джерела фінансування:
Обласний бюджет, місцеві бюджети адміністративних районів області, кошти міжнародної технічної допомоги,
спеціальні державні фонди, інші джерела, не заборонені законодавством
Ключові потенційні учасники реалізації проекту:
Дніпропетровська обласна державна адміністрація, Департамент агропромислового розвитку обласної державної адміністрації, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровської області, районні державні адміністрації



Номер і назва завдання:
2. Раціоналізація структури сільськогосподарського виробництва з метою зростання його доданої вартості
Назва проекту:
2. Відновлення регіонального аграрного виробництва на сучасному рівні та всебічне сприяння розвитку підприємств, зосереджених на виробництві тваринницької продукції
Цілі проекту:
Забезпечення конкурентоспроможності малих та середніх виробників сільськогосподарської продукції області. Покращення продуктивності та конкурентоспроможності продукції тваринництва. Забезпечення високоякісною сировиною переробної промисловості Дніпропетровської області.
Територія, на яку
спрямовано проект:
Сільські території Дніпропетровської області
Короткий опис
проекту:
У більшості сільськогосподарських підприємств не має розробленої ефективної системи стратегічного управління, а існує лише орієнтація на розмиті цілі.
Рівень стратегічного управління знаходиться на низькому рівні. У сучасних умовах його можна назвати задовільним, оскільки він забезпечує виживання господарств, проте, для подальшого розвитку аграрного сектору та його розширеного відтворення керівництву підприємств необхідно головну увагу зосередити саме на стратегічному управлінні і в першу чергу розвитку галузі тваринництва
Очікувані
результати:
·         Збільшення виробництва продукції рослинництва і тваринництва.
·         Забезпечення постачальницьких, виробничих, організаційних, технологічних інвестиційних та збутових потреб виробників і переробників сільськогосподарської продукції.
Ключові заходи
проекту:
·         Дослідження рівня спроможності сільськогосподарських підприємств у здійсненні стратегічного управління своєї діяльності.
·         Розроблення технічного завдання для потенційних тренерів та консультантів, конкурсний відбір організації-провайдера послуг.
·         Підготовка та проведення 4 тренінгів на рік                        (40-50 учасників кожен).
·         Постійне надання технічної допомоги сільгосппідприємствам.
Період реалізації:
2019– 2021 роки
Орієнтовна вартість проекту, тис. грн:
2019
2020
2021
Разом
-
150,0
150,0
300,0
Джерела
фінансування:
Приватні підприємства, проекти та програми МТД, інші джерела, не заборонені законодавством
Ключові учасники
реалізації проекту:
Сільськогосподарські дорадчі служби, кооперативи та фермерські асоціації за участю спеціалізованих надавачів послуг, Департамент агропромислового розвитку обласної державної адміністрації, вищі навчальні заклади Дніпропетровської області



Номер і назва завдання:
3.Технологічне переоснащення діючих та створення високотехнологічних нових підприємств з виробництва та переробки сільгосппродукції
Назва проекту:
3. Підтримка технічного переоснащення малих, середніх агровиробників та їх об’єднань, що працюють на території Дніпропетровської області
Цілі проекту:
Підвищення рівня продуктивності в сільськогосподарській, переробній та харчовій галузях, економія паливно-енергетичних ресурсів, створення нових робочих місць через оновлення та забезпечення підприємств агропромислового комплексу області сільськогосподарською технікою та виробничим обладнанням
Територія, на яку проект матиме вплив:
Дніпропетровська область
Стислий опис проекту:
З метою покращання технічного забезпечення господарств сільськогосподарською технікою, проведення збирання врожаю у стислі агротехнічні терміни, зменшення втрат при обмолоті зернових культур, підвищення продуктивності тваринницької галузі, збільшення валового виробництва сільськогосподарської продукції та оновлення виробничого обладнання є необхідність фінансової допомоги з обласного бюджету шляхом здешевлення відсотків по залучених кредитах.
Придбання сільськогосподарської техніки та обладнання із залученням бюджетних коштів є найбільш привабливою для сільгосптоваровиробників, реально сприятиме оновленню їх машинно-тракторного парку, значно покращить ситуацію із технічним забезпеченням та відповідно виробничим обладнанням, а також стимулюватиме розвиток господарств.
Очікувані результати:
·     Підвищення рівня технічного оснащення сільськогосподарських виробників та харчопереробних підприємств.
·     Скорочення термінів збирання сільгоспкультур.
·     Зменшення втрат врожаю.
·     Підвищення продуктивності тваринницької галузі.
·     Зменшення собівартості продукції за рахунок введення у виробництво нової високопродуктивної техніки, впровадження нових технологій.
·     Створення нових робочих місць.
Ключові заходи проекту:
·     Забезпечення постійного моніторингу стану технічного забезпечення суб’єктів господарювання агропромислового комплексу області.
·     Здійснення інформування товаровиробників області про наявну сільськогосподарську техніку та обладнання, яке виробляється в Україні.
·     Здешевлення кредитів, що використані для придбання сільськогосподарської техніки та обладнання виробленої або зібраної на підприємствах України.
Період здійснення:
2019 –  2021 роки
Орієнтовна вартість проекту, тис. грн:
2019
2020
2021
Разом
5000,0
5000,0
5000,0
15000,0
Джерела фінансування:
Державний бюджет та інші джерела, не заборонені законодавством
Ключові потенційні учасники реалізації проекту:
Суб’єкти виробничої діяльності в агропромисловому комплексі області усіх форм власності, Департамент агропромислового розвитку обласної  державної адміністрації


Номер і назва завдання:
4. Розвиток виробництва екологічно чистих продуктів харчування та органічного землеробства
Назва проекту:
4. Підтримка розвитку виробництва екологічно чистих продуктів харчування та органічного землеробства в Дніпропетровській області
Цілі проекту:
Сприяння розвитку екологічного та органічного виробництв в Дніпропетровської області
Територія, на яку проект матиме вплив:
Дніпропетровська область
Стислий опис проекту:
Розвиток органічного виробництва є досить актуальним на сьогодні через низку явних екологічних, економічних та соціальних переваг, що притаманні цій сфері діяльності. Інтенсифікація сільського господарства, яка останнім часом відбувається в усьому світі, має негативний вплив не лише на навколишнє середовище, але і виснажує природні ресурси, без яких ведення агровиробництва неможливе. Тому органічне сільське господарство має екологічні переваги, сприяє скороченню викидів вуглекислого газу, закису азоту й метану, які сприяють глобальному потеплінню.
Органічне сільське господарство має високий потенціал для забезпечення життєдіяльності сільського населення і пожвавлення роботи дрібних фермерських господарств. Разом зі зростанням органічного сектора зростатиме і працевлаштування місцевого населення, оскільки органічне землеробство менш механізоване і потребує, як правило, більше ручної праці. Як результат, органічне виробництво може стати ефективним інструментом збереження традиційних знань ведення господарства у кожному регіоні, а також зменшення міграції сільського населення до мегаполісів.
Очікувані результати:
·      Збільшення частки органічної продукції у загальному обсязі валової продукції сільського господарства області.
·      Забезпечення населення продуктами харчування, що безпечні для здоров’я.
Ключові заходи проекту:
·      Фінансова підтримка органічного виробництва в Дніпропетровській області шляхом компенсації витрат на підтвердження відповідності виробництва органічної продукції (сировини).
·      Запровадження екологічних методів ведення сільського господарства та виробництва екологічно чистого продовольства.
·      Впровадження ресурсозберігаючих, екологічно безпечних технологій обробітку ґрунту і вирощування сільськогосподарських культур з використанням досконалих агротехнічних прийомів.
·      Проведення для сільгоспвиробників семінарів, навчань з питань виробництва екологічно чистих продуктів та органічного землеробства.
·      Модернізація виробничих потужностей і технологій виробництва екологічно чистих та органічних продуктів.
·      Реалізація інвестиційних проектів щодо створення сучасних виробництв з випуску органічної продукції та екологічно чистих продуктів.
Період здійснення:
2019 – 2021роки
Орієнтовна вартість проекту, тис. грн:
2019
2020
2021
Разом
560,0
510,0
550,0
1620,0
Джерела фінансування:
Державний бюджет, проекти та програми міжнародної технічної допомоги, інвестиційні кошти та інші джерела, не заборонені законодавством.
Ключові потенційні учасники реалізації проекту:
Фізичні та юридичні особи, які здійснюють або розпочали діяльність з виробництва органічної продукції (сировини) і зареєстровані як юридичні особи або фізичні особи - підприємці на території Дніпропетровської області, Департамент агропромислового розвитку обласної державної адміністрації




Немає коментарів:

Дописати коментар